De döda är i minoritet (Tankar
för dagen, sr, aug 2010)
© Christina Claesson
Det sägs att världen nyligen passerat en avgörande
gräns: antalet nu levande personer överstiger det sammanlagda
antalet döda i människans hela historia. Hur man nu kan veta
det. I alla fall är det en slående tanke att vi levande numera
är i majoritet. Spökena får ta och börja visa ödmjukhet
och lite mer respekt.
När folk dör vill de efterlevande gärna hålla
hyllningstal.
Normalt sett baktalar man inte festföremålet på en begravning.
Till skillnad från på 50-årskalas, där man kan
höra hemska elakheter framföras under täckmantel av skämtsamt
turnerade tal. I skydd av feststämningens fernissa, som få
gäster vågar repa, kan syskon passa på att puckla på
varandra, och föräldrar och barn förolämpa varandra,
medan desserten smälter och gästerna håller masken.
Men begravningstal brukar inte kryddas av avslöjande anekdoter om
festföremålets sämre sidor. Man uttrycker heller inte
sin stora lättnad över att vederbörande äntligen gett
upp. Till och med när en riktig skitstövel dör, så
är det vid begravningen endast de fina sidorna som nämns. Man
erinrar sig att bakom den svårtillgängliga fasaden dolde sig
en djupt känslig person, eller en yrkesmänniska med hög
integritet, eller en generös välgörare. Sådant.
Det sägs vara ett uttryck för respekt för den avlidne.
Man ska inte kritisera den som inte kan försvara sig. Men är
det verkligen av respekt och rättvisepatos vi undviker att kritisera
de avlidna?
Den döde har ju sällat sig till den kategori av folk som i alla
tider har befunnit sig i majoritet över oss levande: De döda,
ett mystiskt folk som inte bara är fler än oss, utan dessutom
står under beskydd av vem vet vilka sorters kända och okända
makter? Bäst att akta sig. Vem vet vad dom kan hitta på. Snart
ligger man förresten där själv och vem vet då vilka
regler man måste lyda?
Så vi håller masken. Vid gravkanten är endast
ädla känslor tillåtna, trots att sorg efter en illa tåld
person kan vara väl så djup och svår att genomgå.
Så vi granskar minnet efter alla tänkbara försonande nyanser
och så kommer hyllningstalen. Allt det dåliga och jobbiga
läggs ner i gravens mörka tystnad. Kvar i ljuset stannar bara
det positiva, i en skala från det minsta godkända "han
gjorde så gott han kunde" till den oreserverade helgonförklaringen.
Kanske skulle vi ändra på sederna? För när
är det vi behöver de oreserverade förlåtande hyllningstalen?
Ja inte när vi är döda.
Var gång jag läser en nekrolog finner jag det så sorgligt
att den avlidne aldrig själv fick höra de uppskattande orden.
Innan han dog, då han verkligen kunde behövt det, då
det kunde piggat upp och påverkat levernet på ett gott sätt.
Vi borde skynda oss att hålla de där talen till varandra, som
om vi nyss hade dött, innan vi gjort det. På kaffepausen. DÅ
skulle jag vilja höra allt det där försonande, förstående,
uppskattande. NU, medan jag ännu lever, och medan det kunde underlätta
mitt liv efter kaffepausen.
Och sedan, på gravens kant, kunde vi i stället få
tillfälle att häva ur oss all v
rede och besvikelse, anklagelser och beskyllningar som nu inte längre
kan såra men som ändå kan behöva luftas för
att även den ambivalenta sorgen ska kunna läka.
För vi levande, vi är nu i majoritet. Och det är vi som
sätter reglerna för övergången mellan livs- och dödsriket.
|