Hora?
Det är väl inget. Det är värre att bli kallad tjock.
ur
Moderna Tider maj 2001
Jag
blev kallad hora av en 14-åring på en skola. Killen bad
om ursäkt med blossande kinder. Senare steg han fram till sin lärare
och sa: -Jag ska inte kalla dig för hora, men jag vet vad jag tänker.
-Jamen då har han ju gjort ett framsteg! löd rektorns kommentar.
Kanske var det en social kompetens hon anade, att kunna förolämpa
någon utan att åka fast för det.
Idag finns knappt en tolvårig tjej i detta land som inte har vant
sig att bli kallad för hora av sina jämnåriga. På
skolorna tolereras för det mesta "vanliga" svordomar
typ fan, skit, jävlar. Men inför könsord och diskriminerande
skällsord försöker man markera.
Notis i Sydsvenska Dagbladet (24 mars): Tioårig flicka misshandlad
av tolvårig flicka. Anledning: tioåringens gäng hade
kastat könsord efter tolvåringens syster. Tioåringen
blev sparkad, slagen i huvudet och knäad i underlivet.
Jag blir, i egenskap av författare, inbjuden att komma och tala
om fula ord på en skola. De har temadag, en satsning för
att stärka arbetsklimatet. Det är en upplevelse att stå
i aulan, med mygga på kragen, och skriva FAN DJÄVLAR SATAN
SKIT FITTA på blädderblocket, medan lärare och elever
sitter böjda över blocken och antecknar. Visste ni att FAN
betyder "frestare"? Och SATAN "förtalare"?
Jag talar om förbannelser (negativa sockerpiller), eder (att sätta
sin själ i pant hos Gud eller Djävul), skällsord (att
tilldela andra negativa pronomen) och svordomar (att låna kraft
från högre eller lägre makter).
Det lär inte finnas något språk som saknar svordomar
och skällsord. De fula orden är en makt som lånar kraft
("kraftord") från ett förbud eller tabu. Det rör
sig alltid om tre områden: religion, sexualitet och avföring.
I sällsynta undantag döden. Tabut kring vissa ord skapar en
laddning, en energi, som vi sedan använder för att utöva
makt, mot andra, eller mot våra egna frustrationer. Till och med
schimpanser, som man har lärt teckenspråk, har upptäckt
kraftordens möjligheter, och setts säga "Dirty monkey"
till varandra och "You green shit" till vårdarna.
I Sverige missbrukade vi Guds namn, ända tills protestantismen
förde in djävulstron. Då kom de svärord som idag
banaliserats: jävla, satan och fan. När hotet om gudomlig
vedergällning inte längre förmår ladda dessa tabuord,
har vi alltmer börjat använda könsord. Säkert spelar
påverkan från amerikanska media in. Mitt skolbesök
ska lära mig att det finns flera skäl.
Det här är en riktig överklasskola. Det är rektorn
själv som säger det. Förra året byggdes ett nytt
högstadium på andra sidan motorvägen. Problemeleverna,
som bor i det kommunala bostadsbolagets bostäder, hamnade i den
nya skolan. Kvar här går de som bor i de omkringliggande
villorna. Det är väluppfostrade ungdomar, välklädda,
välformulerade. Rektorn menar att de ligger ungefär tre terminer
före jämnåriga elever på andra skolor.
Jag vill utreda om min upprördhet över språkbruket är
estetisk eller moralisk. Är det mitt stilöra som reagerar
mot det "torftiga språket"? Är det flickornas heder
jag vill försvara? Eller är det möjligen en energifråga
- hur ska vi skapa emotionell språklig urladdning om det gått
inflation i de värsta orden? Leder svordomsliberalism till ökat
fysiskt våld? Jag samlar några 14-åringar för
att fråga (pojkarna) varför de kallar flickorna för
hora och (flickorna) hur det känns att bli kallad så.
Jag får snabbt mina förmodanden kullvälta. Det är
för det första lika ofta flickorna som kallar varandra för
hora. För det andra tänker de knappt på vad ordet betyder.
Där jag hade förväntat mig kränkta känslor
och generade undanflykter, får jag raka, nästan oskuldsfulla
svar.
-Hora är väl inget. Det är värre att bli kallad
fet, säger en prydlig flicka i lammullspullover.
-Jag brukar skrika "jävla fitta!" när jag missar
ett hopp i längdhoppningen, säger en kille som verkar vara
en mönsterelev.
Det har alltså skett en "automatisering" - orden används
inte längre i figurlig mening. Vem tänker på att "skit"
betyder "avföring"? "Skitfint" och "skitsnyggt"
säger man utan att rynka på näsan.
-Man tar inte åt sig för man vet ju att det inte är
sant, säger flickorna. Dom menar inte prostituerad, dom bara måste
säga nåt nytt. Och om nån säger jävla bög,
så tänker dom inte homosexuell. Det är ingen annan heller,
som går och funderar på om den eller den är bög
eller hora. Det är bara nåt man säger. Alla säger
det.
-Vad som sårar är när det är något personligt,
och som dessutom kanske är sant, något som man själv
vet om men försöker dölja. "Ful frisyr" till
exempel.
-Eller "nörd". Jag som har bra betyg, glasögon,
ser ordentlig ut, då tror dom att jag är en sån tråkig
människa som bara sitter hemma och pluggar
det blir jag sårad
av, säger en flicka.
-"Stude"
(plugghäst)
det är sårande. Men det är ju
egentligen något bra. Jag vet att sen när dom blir äldre,
när dom kommer och ber, snälla får jag jobba hos er,
då kommer dom att avundas mej.
Det är den illa tålda sanningen som förolämpar,
inte den uppenbara lögnen. Det borde ge oss skäl att granska
varför vuxenvärlden upprörs över könsorden.
Om sexualiteten nu är så naturlig som vi påstår,
varför är det inte naturligt att pojkar skriker "fitta"
på idrottsplanen eller att tonårsflickor hälsar varandra
med "hej ditt gamla luder, ska vi gå och fika?"
I Sydsvenska Dagbladet (23 mars) uttalar sig Malmöavdelningen av
Folkpartiet (apropå porrfilmer): "Att det finns sexbutiker
är faktiskt inte konstigare än att det finns möbel- eller
blomsteraffärer."
Är det här knuten ligger? Kanske är det sexkommersen
- inte själva sexualiteten - som är naturlig? Jag hajade till
den första vårdagen, när jag såg ett par i 50-årsåldern
passionerat stå och kyssa varandra på Gågatan. Jag
vände mig om. Men jag lyfter inte ett ögonbryn åt hyllmetrar
av fuktiga vulvor i pressbyrån eller videoaffären.
I Margareta Svahns "Den liderliga kvinnan och den omanlige mannen"
(Carlssons 1999) lär jag att vi inte svär mycket idag, sett
i långt perspektiv. Borgerliga salonger och folkbildning har dämpat
det mustiga svordomsspråk som alltid kännetecknat bondesamhället,
och det är med denna "salongsfähiga" period vi nu
jämför oss.
Förolämpningarna har alltid koncentrerat sig på samma
saker. Män blir skällda för att vara omanliga (flatfitta,
kackröv, bög) och kvinnor för att vara sexuellt lössläppta
(allemanshora, kåtlåda). Så var det på medeltiden,
så är det nu:
-Om en tjej går och strular, med flera killar, så blir hon
kallad hora, säger flickorna. Men om en kille gör det är
det inte samma sak.
-Om tjejer strular runt så anses dom vara billiga, säger
en pojke. En kille kan knappast bli kallad billig. Det är t ex
svårt för en kille att klä sig utmanande.
-Om en tjej strular runt så är det för att hon låter
killarna göra som de vill. Men om en kille gör det - då
är det inte tjejerna som får honom, utan det är han
som erövrar dom. Det är han, i båda fallen, som är
erövraren.
Så "hora" och "bög" fullföljer en
urgammal tradition. Mannen ska vara manlig, kvinnan ska hålla
på sig. Har då inget förändrats? Jo, med den allmänna
sexuella tillgängligheten har vi fått nya skällsord
på kvinnor: de som vare sig väcker eller tillfredsställer
lusten (knipfitta, smygflata, stolpskott). Kvinnor kan alltså
skällas för att vara både kåta och kalla. Och
med ökad jämställdheten får männen höra,
dels att de är "överdrivet manliga" (macho, mansgris,
broiler), dels inte potenta nog (sittkissare, pennpitt, pincettballe).
Allting du är kan vändas emot dig.
Vem är vinnare, vem förlorare, i detta ordkrig? Första
offret är väl den goda smaken. Kanske är det den vi stirrar
oss blinda på. Att könsorden kommer att bli en vardaglig
del av vårt språk framöver är uppenbart.
Men den största skändningen äger inte rum ungdomarna
emellan - det är den som vuxenvärlden består de unga
med. Den sexuella frigörelsen ville tvätta skamfläcken
från erotiken men lyckades bara erotisera skammen - och kränga
den till högsta pris. Hela sin uppväxt utsätts de för
ett konstant bombardemang av sexuella signaler och banaliserade erotiska
retningar. Småtjejer klär sig i push-ups och tangatrosor,
tonårspojkar sitter uppe på helgerna och tittar på
porrfilm med papporna, färre och färre barn växer upp
med någon annan sexuell förebild än den som spekulativa
media ger.
Vi kallar detta frihet till lust.
Pojken som kallade mig hora följde med till ett studiebesök
på fängelset. När urinprovtagningsrutinerna presenterades
(fångarna får klä av sig nakna) frågade pojken:
-Får dom stånd då? Han fick det irriterade svaret:
-Naturligtvis inte, vad tror du, det här är ingen trevlig
situation.
Men det är ett föga känt faktum att också offer
för våldtäkt, incest och övergrepp kan visa yttre
tecken på lust, sexuell retning. Pojkar som våldtas kan
få erektion, kvinnor kan få orgasm under våldtäkt.
Könsorganen och sexualiteten är så funtade att de svarar
på vissa retningar, ibland i strid mot vilja och känsla.
Detta bidrar ofta till den skuld offren känner.
Frihet till lust? Ja, men friheten att slippa erotiska övergrepp
på min fantasivärld, då
? Vi tycker det är
självklart att skydda våra barn mot passiv rökning.
Men passiv masturbation går bra.
Vad jag ser är inte ungdomar som förråats. Jag ser ungdomar
som vrider vapnet ur vuxenvärldens händer genom att härda
sig och varandra mot den skändande översexualiseringen. "Samhället
vill göra oss alla till horor, låt oss då ta ett skamgrepp
på skammen, och kalla varandra luder. Låt oss skaffa ett
skal som är tjockare än deras övergrepp, innanför
vilket vi kan freda vår integritet."
Christina Claesson