56
påståenden om en kass skola
Sydsvenska Dagbladet 5 mars 2000 Jag lyssnade i våras till en direktsänd debatt om skolfrågan i Malmö kommunfullmäktige. Man pratade i fyra timmar om att förbättra skolan. Det var erbarmligt att höra politikerna upprepa sina ramsor, alla lika förutsägbara. Socialdemokraterna vill ha en skola som är till för alla, moderaterna vill återinföra betyg i uppförande och ordning, kristdemokraterna saknar de andliga värdena, liberalerna anser att vi måste ha fler friskolor att fritt välja mellan och vänsterpartiet påstår som alltid att betyg leder till stress och konkurrensmentalitet. Alla bygger sedan sina argument på de övrigas brister - en mycket dålig grund för ett bygge. Jag stod och dunkade pannan mot diskbänken där hemma, av förtvivlan över den improduktiva argumentationsnivå som våra valda representanter är fångade i. Det enda man till slut lyckades klubba var det platta påståendet: "Skolan är viktig för Malmös framtid." Tack, då vet vi det. För partifolket är de egna principerna och färdiga analyserna viktigare än den konkreta verkligheten. När inte verkligheten överensstämmer med deras karta, då är det kartan som gäller. Men ute i skolverkligheten fortsätter förfallet och en kort ungdomstid går snabbt att förstöra. Skolfrågan är komplex. Det är inte konstigt om man i ren vanmakt hemfaller åt sina trygga tankebanor. Jag
sätter mig ner vid köksbordet och försöker sortera.
Det snurrar i huvudet. Jag radar upp alla påståenden jag samlat
på mig, som jag själv eller andra fällt. Många är
motstridiga, provokativa eller saknar bevisning. Men de är alla ärligt
menade, och har uttalats på fullaste allvar av personer som upplever
dem som sanna. Nu
går jag igenom varje påstående noga och försöker
se till vilket av de andra det främst leder. T ex: "23. Eleverna
kan inte koncentrera sig" leder till "22. Eleverna lär
sig inte vad de ska" Detta
kallas "vattenlogik" och är en tankemetod som skapats
av Edward de Bono. Vattenlogiken skapar en konkret karta, en bild,
över våra medvetandeströmmar, när den abstrakta analysen
är svår att överblicka. Sedan tittar man på kartan. En sånt här flödesschema kommer alltid att sluta i en fast ögla, en cirkel som matar på sig själv, i oändlighet. Det finns också fasta uppsamlingspunkter, dit flera olika strömmar leder. Uppsamlingspunkterna är intressanta, här förenas en mängd olika flöden. Mitt
flödesschema ger följande resultat: Det
framgår tydligt att den viktigaste punkten är nr 21: eleverna
lär sig inte vad de behöver, dvs kärnan i verksamhetens
mål. Detta skapar frustration hos både elever och lärare,
vilken i sin tur försämrar kvalitén på undervisningen,
o s v, i en negativ spiral. Alla övriga faktorer är bara mindre
delfaktorer i denna stora brist: Det
är ju ganska enkelt. Och ett häpnadsväckande sammanhang visas tydligt: Föräldrarna finns nästan inte med. De bidrar endast negativt när de i en sista desperat handling beslutar att flytta sitt barn till en bättre skola. Ett flödesschema som detta är inte någon objektiv sanning. Den är en bild av, i detta fallet, mitt tänkande. I varje led där jag kopplat ett påstående med ett annat, kommer mina erfarenheter och värderingar till uttryck. Dessa kopplingar kan naturligtvis diskuteras. Säkert skulle var och en som upprättar en liknande lista, och utför kopplingarna, komma fram till ett eget flödesschema. Men flödesschemat hjälper mig att klart se i vilka mönster mina tankar rör sig. Knutarna, de centrala naven för problemet, sitter inte alltid där man har tänkt sig. För mig framstår det plötsligt som mycket inte enkelt, men klart: Skolans problem är att den inte gör vad den borde, nämligen ge adekvat kunskap. Disciplinproblemen är ett resultat av detta, lärarnas dåliga självkänsla är ett resultat av detta, utbrändhet är ett resultat av detta. I förlängningen ser jag också att såväl kriminalitet som drogmissmissbruk är resultat av att många elever påtvingas 12 års skolgång utan att ha lärt sig vad de behöver för att kunna försörja sig och leva ett värdigt liv. Stabila
cirklar som denna är svåra att förändra. Det kräver
fantasi och djärvhet att bryta ingrodda tankemönster. Som tankeexperiment
skulle jag vilja införa några "provokationer" i flödesschemat.
Hur skulle den negativa cirkeln förändras av exempelvis följande
åtgärder: Jag önskar att alla kunniga, erfarna och engagerade politiker, lärare, föräldrar nu kunde sluta tjafsa, släppa prestige och invanda tankebanor, och enas om att med all kraft genomföra de åtgärder som behövs för att höja utbildningsnivån och värdigheten på skolorna, nu genast med detsamma! Ge ordet Prioritera dess verkliga innebörd! Med Kompetens, God Vilja och Sanning. Christina
Claesson |