Skapande skola + berättarrazzia = SANT

Skapande skola  har öppnat nya vägar för utomstående konstnär att undervisa barn och ungdomar inom skolan.

Under det senaste året har jag haft Skapande Skola-undervisning i flera omgångar i Lomma kommun på Karstorpskolan. Se min blogg från Karstorpskolan här.

Nu planerar jag nya besök på skolor det kommande året. Och så har jag kommit på att jag kan kombinera själva undervisningen med ett koncept som vi utvecklade i Berättarakademin redan på 90-talet: Berättar-Razzia. Berättar-razzia som metod har spritt sig inte bara i Sverige utan även utomlands, t ex till Danmark, Holland och England.

Normalt sett gör man berättar-razzia till hela skolan under en dag, och då får man vara minst tre berättare om man ska hinna med alla klasser. (Var berättare gör ett överraskande berättarbesök i varje klass.) Nu gör jag mini-razzia helt ensam så barnen får bara ett besök per klass.

Så här kan en sådan här berättarinsats inom skapande skola se ut:

DAG 1
Halvdag / kväll:  Berättarkonst med grundläggande retorik, workshop för alla lärarna

DAG 2:
Berättarrazzia för hela eller delar av skolan. Barnen vet inte om det i förväg. Berättaren/na kommer överraskande och knackar på i klassrummen och berättar ca 10 minuter per klass och berättare.  Nu har barnen fått upplevelsen och erfarenheten av att gå in i berättar-trance som lyssnare. Och de har sett en i aktion som berättarproffs, vilket bäddar för respekt! när man kommer tillbaka som pedagog. Jag kan göra berättar-razzia ensam, men är det en stor skola hyr jag in några välrenommerade kollegor.

DAG 3, 4, 5 …etc (beroende på hur många klasser)
Fm: undervisning en berättar-och retorik workshop / halvklass (max 15 elever)
Em: undervisning en berättar-och retorik workshop / halvklass

EN TRÄNINGSVECKA utan mig då eleverna tränar sina berättelser inom ramen för ex. vis svenskundervisningen. Lärarna får hjälp med hur det kan gå till på den inledande berättarworkshopen för lärare.

DAG 15
1 timmes repetion i varje helklass, då eleverna slutrepeterar den berättelse eller det tal som de ska ”ha examen” med. Här berättar de 2 och 2 enligt ett logistisk schema inspirerat av ”speed-dating”.

DAG 16
Alla berättareleverna samlas t ex i aulan och berättar för grupper om 7 personer som inte  hört berättelsen förut. Kamraterna i den egna gruppen bevittnar och recenserar efteråt. Grupperna görs omärkligt större och större och det  utmynnar i att de som vill och vågar ställer sig ensamma på scen och berättar för hela gruppen (t ex alla i samma årsgrupp).

Processen redovisas av mig med text och foton på skolans blogg eller min, vilket man föredrar. Detta kan användas som en del av projektredovisningen.

Det här berättarkonceptet  ger en bred ”attack”:
-undervisning av barnen i halvklass
-tillfälle för barnen att testa eget berättande på varandra
-upplevelse av berättande som estradkonst
-workshop för lärarna som kan fortsätta praktisera berättandet i den ordinarie undervisningen

Både som pedagog, konstnär och skattebetalare tycker jag det här är ett smart upplägg.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.