Introduktion till sociala media

Halvdags seminarium

De flesta som driver verksamhet har idag en egen hemsida. Nästan lika många har skuldkänslor över att sidan är illa uppdaterad. En inaktuell hemsida gör mer skada än nytta.

Om man inte sysslar med webbdesign dagligen blir tröskeln hög till att sätta igång med uppdatering. I en mindre verksamhet finns inte alltid ekonomiskt utrymme att hyra en webbredaktör, som ju dessutom först måste informeras om vad som ska göras.

Så där hade jag det, tills jag började blogga för två år sedan. Nu är problemet snarast det motsatta: bloggandet riskerar att bli beroendeframkallande eftersom det är så kul.

Idag driver jag 3 bloggar: dels den här bloggen (www.christinaclaesson.se), min blogg om berättande, som har blivit min huvudsajt. Dels Tjörnarpsbloggen, som är en lokaltidning för byn där jag bor. Och så Tryffelbloggen åt Skånska Tryffelkompaniet.
Jag har hållit workshops i bloggredigering och på det viset medverkat till att sätta igång ytterligare ett antal förenings- och affärsbloggar som är i full gång.
Bloggens fördelar framför vanlig hemsida är i första hand:

– Den är interaktiv, skapar personlig kontakt.
– I kombination med t ex Twitter, Facebook och en webbshop blir den ett kraftfullt verktyg för spridning av ens verksamhet.
– Man gör det själv. Enkel att uppdatera.
– Lätt att ändra design med några enkla klick.
– Gamla nyheter blir ett fylligt arkiv.
– Detaljerad läsarstatistik minut för minut, sida för sida.
– Det behöver inte kosta en krona .

Jag visar och berättar om vilka misstag man kan undvika och vilka genvägar som kan tas. Mycket tid kan sparas för den som slipper gå den långa vägen själv.

Jag behöver en videoprojektor och en skärm, och bredbandsuppkoppling i lokalen.

Pris och mer info här.

Om någon vill dra igång en egen blogghemsida står jag till tjänst med workshop och startsupport.

Läs gärna ett kåseri om den andliga aspekten på bloggandet! Den heliga sökmotor (OBS kulturkvarten, SR P1 10 jan 09)