Att stå på scen som författare

Slutet är en gummisnodd med ena änden fäst i början.

På heldagsseminariet för Författarcentrums medlemmar, på Tulseboda Kulturhus, i Kyrkhult, Blekinge, kommer vi att närstudera scenframträdandet som en resa mellan slut och början. Ett framträdande har (eller bör åtminstone ha) en dramaturgi liknande en enskild berättelse eller ett drama: slutet är en funktion av början.
Ofta lägger författare sitt mesta krut på ett bra upplägg och en intressant början. Ett spännade ”what if” kan leda en bra bit — men att få ihop slutet kan vara svårare.

Det sägs att de flesta romanprojekt som havererar gör det på sidan 32. Det är där som upptakten börjar kräva seriös framåtrörelse och alla trådar ska dra läsaren mot ett oemotståndligt slut.

I kvällens föreställning framför Christina Claesson ett knippe muntliga, manuslösa berättelser som åskådliggör denna relation mellan början och slut. Eller: IGENKÄNNING och ÖVERRASKNING

DET BLIR EROTIK, SKRÖNA, SKRÄCK.
Några av deltagare ur dagens författarseminarium kommer att äntra scenen och framföra minst var sin version av början och slut.
Räcker tiden till kryddar vi med en halsbrytande improvisation där publiken beställer huvudkaraktär och genre, och berättaren med dramaturgins hjälp leder oss fram till ett slut.
Nå hur definierar man då ett bra slut?
Enkelt: När applådimpulsen drabbar åhörarna.
VÄLKOMNA TILL DENNA UNDERHÅLLANDE OCH LÄRORIKA KVÄLL! 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.